sobota, 24 maja 2014

MISTRZ DOCINKI



Sarkazm i ironia, dziś zwane ciętymi ripostami są stare jak świat. Ja doceniam takie słowa, które wprawiają w zastanowienie tuż po ich przeczytaniu. Ukryty podtekst do interpretacji, subiektywna ocena rzeczywistości i zaraz człowiek myśli sobie: „prawda, czemu ja na to nie wpadłem”. Uwielbiam taki sposób pisania, który w zwięzłej formie przekazuje ogromna ilość informacji do rozmyślań na cały dzień. Bo przecież nie trzeba pisać nie wiadomo jak długich i obszernych werbalnie poematów, aby zmienić czyjś tok myślenia. Dlatego chcę przybliżyć postać Stanisława Jerzego Leca – jak dla mnie mistrza docinki, ciętej riposty. 
 
Jego pseudonim artystyczny to  Stach, a prawdziwe nazwisko to baron Stanisław Jerzy de Tusch-Letz. W latach 1951-56 jego twórczość objęta była cenzurą. I w sumie do tej pory niektóre z jego stylizowanych na starożytne sentencji budzą niemałe kontrowersje. Zapraszam do zapoznania się z niektórymi, według mnie wartymi poświęcenia chwili zastanowienia się nad ich drugim dnem.

  1. A co by było, gdyby Bóg z żebra Adama zrobił drugiego Adama?
  2. A może szczęście ukrywa się pod jakimś pseudonimem.
  3. Ale ta mała urosła! Kiedyś miałem ją blisko serca, teraz mam ją powyżej uszu!
  4. Autor może popełnić samobójstwo celując w gust publiczności.
  5. A może Bóg sobie mnie upatrzył na ateistę?
  6. A może czyste ręce powinny być dłuższe?
  7. Analfabeci muszą dyktować.
  8. Budujcie mosty od człowieka do człowieka, oczywiście zwodzone.
  9. Ciosu się unika – nie przeciwnika!
  10. Czasami ciemno od skrzydeł anielich.
  11. Czasem odkrywamy pełni dumy jakiś dziewiczy ląd myśli. Ale w końcu widzimy gdzieś w lesie opakowanie środka antykoncepcyjnego.
  12. Czy warto mijać się z prawdą? Tak, jeśli się ją wyprzedza.
  13. Chciałem powiedzieć światu tylko jedno słowo. Ponieważ nie potrafiłem tego, stałem się pisarzem.
  14. Chleb otwiera każde usta.
  15. Czas robi swoje. A ty człowieku?
  16. Czy jeżeli ludożerca je nożem i widelcem - to postęp?
  17. Diabeł nie śpi z byle kim.
  18. Do celu tam się wysiada.
  19. Gdyby jeszcze kozła ofiarnego można było doić!
  20. Gdyby śmierć można było odespać na raty.
  21. Głowa do góry! - rzekł kat zarzucając stryczek.
  22. I głos sumienia przechodzi mutację.
  23. I kaftan bezpieczeństwa powinien być na miarę szaleństwa.
  24. Jesteśmy coraz bliżej odkrycia Boga przez naukę. Drżę wtedy o Jego los.
  25. Jedenaste przykazanie: Nie cudzosłów!
  26. Kiedy znalazłem się na dnie, usłyszałem pukanie od spodu.
  27. Ludzie są sobie bliżsi, świat się przeludnia.
  28. Mądrości powinno być pod dostatkiem, któż z niej bowiem korzysta.
  29. Mężczyźni wolą kobiety ładne niż mądre, ponieważ łatwiej im przychodzi patrzenie niż myślenie.
  30. Mówi takimi banałami, że tylko podłożyć muzykę – a będzie przebój.
  31. Niech sobie ten przypis przeczyta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
  32. Niedobrze wierzyć w człowieka, lepiej być go pewnym.
  33. Nigdy nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
  34. Nie podcinaj gałęzi na której siedzisz, chyba że chcą cię na niej powiesić.
  35. Nie sztuka powiedzieć: "Jestem!". Trzeba jeszcze być.
  36. Nie wrzucaj wszystkiego do jednego worka - nie udźwigniesz.
  37. Opinia publiczna powinna być zaalarmowana swoim nieistnieniem.
  38. Pod prąd własnej krwi płynąć najtrudniej.
  39. Pomyśl, zanim pomyślisz.
  40. Pamiętajcie o tym, że jeśli diabeł chce kogoś kopnąć, nie uczyni tego nigdy swym końskim kopytem, lecz swą ludzką nogą.
  41. Pięta Achillesowa ukryta jest często w bucie tyrana.
  42. Racjonalizacja: żyjemy coraz dłużej i coraz mniej.
  43. Rany się zabliźniają, ale blizny rosną wraz z nami.
  44. Rasiści! Nie dopuszczają czarnych myśli.
  45. Suma kątów za którymi tęsknię, jest na pewno większa od 360.
  46. Trzeba by stu oczu, by móc je na wszystko przymykać.
  47. Wiele rzeczy, które nie mogą przejść przez gardło, ma się na końcu języka.
  48. Wszyscy bogowie byli nieśmiertelni!
  49. Znasz hasło do swojego wnętrza?
  50. Żeby mieć tylu słuchaczy, co podsłuchujących.



Dało Wam to trochę do myślenia? Mam nadzieje, że tak. :)

1 komentarz: